viernes, 16 de septiembre de 2016

María Viola







Maria Viola







Maria Cornelia Johanna Viola, beter bekend als Maria Viola, werd in 1871 in Rotterdam geboren. Haar flamboyante naam en tegelijk pseudoniem, was te danken aan haar Italiaanse vader. Ze studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam. Ze was redactrice, dichteres en kunstcritica.

De redactrice
Begin 20e eeuw maakte ze deel uit van een progressieve, culturele stroming van katholieke jongeren die de katholieke cultuur wilde vernieuwen en verheffen op artistiek en literair gebied. Ze was lid van de Katholieke Kunstkring De Violier (1901) en net als Alberdingk Thijm wilde ze het katholieke volk onderwijzen:“Ze wilde het katholieke volk opvoeden tot goede smaak.”[1] Dat deed ze door middel van het publiceren van artikelen over de katholiek kunst in literaire tijdschriften, zoals Van Onzen Tijd (1900) en de Katholieke Illustratie (1867-1968). Ook door het beïnvloeden van nieuwe talenten, zoals Willem Rooyaards, Marie Koenen en de schilder Charles Eyck.

In 1914 ging ze werken voor het Handelsblad als redactrice voor beeldende kunsten als opvolger van mr. J. Kalff. Bij het Handelsblad kreeg ze met de bijnaam “mevrouwtje” genoemd.“En in dit“mevrouwtje”lag niet alleen een typering van haar kleine, tengere gestalte, maar het was ook een uitdrukking van bijzondere hoogschatting en genegenheid voor haar zoo sympathieke persoonlijkheid.”[2] Na twintig jaar voor de krant te hebben gewerkt, bracht ze haar laatste jaren door in het R.K. Rusthuis te Ouderkerk aan de  Amstel.

De dichteres
Ze word gezien als de miskende schrijfster, de schrijfster die de erkenning niet had gekregen dat ze verdiende. Haar gedichten zijn gepubliceerd in verschillende tijdschriften maar nooit gebundeld… en dat was haar eigen keus: “Onder geen voorwaarde wilde zij zichzelf gebundeld zien.[3]” Een van de bekendste gedichten van Maria Viola is het sonnet Advent[4]:

Roerloos gezeten in het kuische licht,
Dat uit de luchten trillend neer komt zweven,
Aanbidt Maria 't heimlijk-bloeiend leven
Van 't ongeboren Goddelijke Wicht....

Aan verre kimme, langzaam, langzaam zwicht
De matte dag-glans voor het ijle beven
Van vage nevelen, die àl nader dreven
Tot 't wijde land in bleeken schemer ligt -

En eindelijk is 't alomme donkre nacht....
Maar biddend waakt de Maagd, en wacht - en wacht
Het zilver-zachte lichte luchte-gloren,

 Waaruit weldra hél-glanzend breken zal
De schitter-blanke hemelzangen-val,
Verkondigend, dat Jesus is geboren.

De kunstcritica
Ze was een belangrijk kunstcritica van het beging van de 20e eeuw in Nederland en ze werd beschouwd als een autoriteit op het gebied van beeldende kunst en literatuur. Haar recensies en haar prozakunst waren“Schilderijtjes in woorden.[5], “brokjes prozakunst”[6] Wie haar recensies gelezen heeft, weet dat het hier gaat om een verfijnde geest, met een mild taalgebruik maar soms met een geestige en duidelijk visie op de kunst.

Van de nieuwe kunststromingen in de kunst, zoals expressionisme, futurisme, dadaïsme, surrealisme, moest ze niet veel hebben. In een van haar kunstkritieken in het Algemeen Handelsblad beschouwde ze de “vakjesstijl” van Piet Mondriaan(1872-1944) als een “uiterste artistieke versterving” waaruit het menselijke en natuurlijk verdwenen was. Mondriaan moest niet zoveel hebben van haar gemopper. De felle en korte reactie van de kunstenaar liet zich niet lang op zicht wachten: “een ouwe-hoer[7], was zijn antwoord. Ze was niet de enige, die kritiek had op de nieuwe kunst van Mondriaan, ook de schrijver Frederik van Eaden en professor C.L. Dake[8] hadden dat.

Maria Viola stierf  in 1951 op 79-jarige leeftijd. Het archief van Maria Viola is gedigitaliseerd en te raadplegen via de website van Het Katholiek Documentatie Centrum (KDC).


[1] http://www.rug.nl, Deel I, Katholieke en biografische achtergrond, p 22.
[2] Herman Rutters, Lux et Libertas, 1951.
[3] Maria Viola overleden,  van G. Knuvelder, De nieuwe eeuw, 1951
[4] Uit:http://www.dbnl.org
[5] Het Algemeen Handelsblad, 1946
[6] Het Algemeen Handelsblad, 1951
[7] Léon Hanssen, De schepping van een aards paradijs: Piet Mondriaan 1919 – 1933, 3 maart 2015.
[8] Hans Renders, het Parool, 2016

No hay comentarios: